måndag 14 november 2011

Argument vid presentationer

Alltsomoftast håller jag kurser i Presentationsteknik.
När du vill argumentera för något är det bra att ha med både argument från hjärtat och plånboken. Med det menar jag att hjärtat / moralen att något kan vara:
Rätt, gott, ge heder/ära, plikt/ansvar, samvete, vackert/skönt eller rättvist; det här visar ditt pathos (=känsla, att du brinner för detta, drivkraft)
Plånboken visar mer nyttan och kan vara saker som:
Möjligt, nyttigt, lätt, användbart, nödvändigt, säkert, tryggt, billigt, effektivt.
Naturligtvis behöver du också bevis såsom; fakta, statistik, exempel, jämförelser, referenser, auktoriteter och citat, egna erfarenheter, tankar och känslor, kallas inom retoriken för logos (=logiken)
Säg att du väljer tre argument, som ska underbygga din tes/förslag;
1. välj det näst bästa
2. välj ditt sämsta eller slå hål på motståndarsidans bästa
3. ditt bästa
Vi kommer bäst ihåg det vi hör i början och i slutet. Du vill ju gärna att de ska komma ihåg till bästa argument och agera på detta.
Hoppas detta kan hjälpa dig nästa gång du behöver argumentera för något.

Inga kommentarer:

Vill du bli mer motiverad, jobba mer effektivt och få bättre relationer?

Här kan du läsa om person-, team och ledarskapsutveckling. Jag skriver om NLP, mental träning och olika utvecklande tekniker för att dela med mig hur du kan få ett bättre liv både på jobbet och hemma.

Välkommen in på hemsidan www.inrestyrka.se för utbud av kurser och föredrag, jag skräddarsyr gärna ett föredrag efter vad ditt företag behöver.
Mejla gärna synpunkter till birgitta@inrestyrka.se