söndag 4 mars 2012

Mål och resultat

När jag är ute på företag eller coachar pratar vi ofta om att sätta mål på ett bra och motiverande sätt. För om du inte vet vart du är på väg kan du inte prioritera vad du ska göra. Du vet inte vad som är viktigt eller bråttom. Även om du är duktig på att lösa problem bör du ändå veta åt vilket håll du själv eller företaget är på väg.


Har du som privatperson några mål? Det är vanligt att man inte har några speciella mål. Livet rullar på. Vi planerar bara för speciella händelser, semestrar, eller har kanske ett idrottsligt mål eller sluta röka alternativt gå ner i vikt.


Personer kan i sitt privatliv fundera på hur de vill att livet ska vara. Många klagar på att livet är som ett ekorrhjul. Det bara rullar på. Hur skulle det vara att fundera på att sätta något mål i följande livsområden:

· Fysisk hälsa

· Stresshantering

· Glädje och lugn

· Kärlek

· Relationer med familjen

· Relationer med vänner

· Fritidssysselsättning

· Idrott

· Kroppsvikt

· Mat och dryck

· Andlighet

· Personlig utveckling

· Annat

Det gäller att inte ha för många mål. Inte bara ett heller. Det finns faktiskt något som heter bröllopsdepression. Det uppstår när man bara har ett enda mål t.ex. ett bröllop man lägger all tid och energi på. När bröllopet är avklarat går luften ur och livet känns tomt och det blir som ett vakuum. Det är då det gifta livet börjar. Själv skulle jag inte vilja börja det med en känsla av tomhet.

Hur gör man då? Du kan välja att sätta mål på olika tidshorisont. Något på 3 månader, något på ett år och något på 5 år i de olika områdena ovan. Ibland kallas mål för resultat. Mål är något vi har framför oss och resultat är något vi uppnått. Därför kan det kännas lättare att tänka resultat istället för mål. Du avgör själv.


Klara mål/resultat skapar motivation

Att sätta mål/resultat på rätt sätt ger kraft. Du kan välja att använda SMART modellen.

Den innebär att målen ska vara:

· Specificerade (väldefinierade, tydliga, i presens)

· Mätbara (så att man vet om de har nåtts)

· Accepterade (nåbara om man anstränger sig, egna, inte din partner som tycker att...)

· Realistiska (med hänsyn till resurser, kunskap och tid)

· Tidsbestämda (det finns en tidsgräns)


Exempel kan vara:

”Jag, Anders, springer en mil på 60 minuter den 1 augusti 2012 och mår bra under tiden och efteråt. ”

”Jag, Charlotta, sitter och äter middag med min make när vi är 75 år och har mycket att prata om och känner stark kärlek och omtanke om varandra.”

”Jag, Catharina, är helt rökfri från den 1 maj 2012 och mår bra på alla sätt.”

”Jag, Stefan, väger 85 kg den 31 december 2015”


För att finna känslan för målet, och meningen med det, kan du använda andra SMART ord. Den gör målen dubbelsmarta genom att tillföra motivation. Enligt den ska målen vara:

· Spännande (ge energi)

· Meningsfulla

· Annorlunda (var kreativ när du sätter mål)

· Roliga (både att sträva efter och att nå)

· Tuffa (ska kräva en extra ansträngning)

För Anders är målet att springa. Han brukar spela tennis och funderar på att springa ett maraton om tre år. Det känns spännande och tufft för honom. Ett maratonmål kan se ut så här:

”Jag, Anders, springer Stockholm maraton 2015, jag mår bra under tiden jag tränar och under själva loppet.”


När du funderar på hur du vill att ditt liv ska vara kan du ställa lite frågor till dig själv. "Självcoaching"

Om du tar några områden ovan och funderar över vad du vill.

Här kommer hjälp med frågor du kan ställa:


Nulägesorienterade frågor

· Vad är bra i nuvarande situation?

· Vad kan bli bättre?

· Hur kan jag påverka situationen?


Resultatorienterade frågor

· Vad vill jag uppnå?

· Vad vill jag ha i stället?

· Var och när?

· Vad innebär det för mig att uppnå det?

· Hur vet jag att jag har nått dit? Vad ser, hör och känner jag?

· Vad är priset? Är det värt besväret?


Problemorienterade frågor

· Vad har hindrat mig från att göra något åt det tidigare?

· Vad finns det som bekymrar mig?

· Vilket inre motstånd känner jag?

· Vad är bra med att inte ta tag i det här området i mitt liv?


Handlingsorienterade frågor

· Vad behöver jag sluta med?

· Vad behöver jag börja med?

· Om jag tänker att det inte går, kan jag ändra och fråga mig: Om jag kunde, hur skulle jag göra då?

· Vilka resurser (tid, pengar, vänner, support etc.) behöver du?

· Hur ska du skaffa resurserna?

· Vad kan du göra annorlunda?

· När vill du ha nått resultat?


När du kommit fram till vad du vill och att du är motiverad att få till en förändring, skriv ner det! Skriv också ner det första steget du ska ta och hur du ska FIRA när du nått ditt mål och hur du ska fira dina delmål. Sen är det, det viktigaste av allt: BÖRJA!!!


Om du känner att du inte blir motiverad av att sätt mål/resultat tillhör du de 40 % som inte blir det och det är helt ok. Sätt ändå dina mål så att du vet vart du är på väg och fundera över motivationen. Ställ dig frågor som för riktningen ifrån något.

· Om jag inte gör en förändring på det här området, vad händer då?

· Om jag inte går ner i vikt nu, när är jag tillräckligt fet för att bestämma mig?

· Hur kan mitt äktenskap flytta sig från tråkigt och intetsägande till spännande och kärleksfullt?

· Om jag inte tar reda på mina värderingar nu och börjar leva efter dem, hur kommer jag att kunna känna mig meningsfull och hitta meningen med livet?


Vill du jobba mer med resultat, värderingar, hur du kan kommunicera bättre med andra,

hitta dig själv på ett nytt sätt mm vill jag rekommendera en NLP Practitioner utbildning,

läs gärna mer på www.inrestyrka.se


Inga kommentarer:

Vill du bli mer motiverad, jobba mer effektivt och få bättre relationer?

Här kan du läsa om person-, team och ledarskapsutveckling. Jag skriver om NLP, mental träning och olika utvecklande tekniker för att dela med mig hur du kan få ett bättre liv både på jobbet och hemma.

Välkommen in på hemsidan www.inrestyrka.se för utbud av kurser och föredrag, jag skräddarsyr gärna ett föredrag efter vad ditt företag behöver.
Mejla gärna synpunkter till birgitta@inrestyrka.se