fredag 25 februari 2011

Nu går mediadrevet mot NLP, igen

NLP hängs ut som flum och hokus pokus, starkt påhejat av psykologer och psykoterapeuter som inte vet något om NLP. Tänk om de istället satte sig in i vad det är..

Jag blev inbjuden att medverka i TV4 morgon, i tisdags (22/2). En trevlig studiovärdinna ringde och ville bjuda på frukost och att jag skulle få prata lite om hur jag kunde få så bra resultat i min jobbcoaching. Hon skickade över frågorna på mail.

Tisdag morgon, tidigt i ottan blev jag hämtad av en taxi. Väl där visade TV4 sitt rätta ansikte. Ingen frukost, inget trevligt bemötande; i min ”karta” av världen tar man i hand och presenterar sig, eller åtminstone säger hej. En minut innan direktsändningen ruschas vi in och en man i svart kostym säger att han är min ”motståndare” och dessutom psykolog. Jag börjar ana ugglor i mossen, ingen frukost, fientlig stämning, en motståndare, ingen ögonkontakt eller kontakt över huvud taget med programledarna, hoppsan vad hade jag gett mig in på?

Inte en enda av de frågor jag förberett kom. De gjorde allt de kunde för att få mig ur balans. Det tog en liten stund innan jag hämtat mig och kunde skärpa mig och leverera något sorts svar. Se inslaget här: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/tv4nyheterna?title=sa_fungerar_var_nlp-jobbcoachning&videoid=1271169
Jag är glad att kan så pass mycket NLP att jag vet hur jag håller mitt sinnestillstånd, har resursankare/triggers att tillgå och vet att allt det finns inga misslyckande utan bara feedback samt att det är intressant att kolla in andras ”kartor” av verkligheten.

En annan sak jag tyckte var intressant var att Dan Katz, min så kallade motståndare tror att ALLA människor har psykiska sjukdomar, det är bara så att alla inte har fått någon diagnos ännu. Vi pratade lite efteråt och jag blev helt förbluffad. Själv tror jag att de allra flesta är friska och vet mycket väl hur de mår eller inte mår och behöver inte en psykolog som bestämmer detta.

Det är lätt att vara efterklok, oj vad jag har hittat på bra svar på de frågor de ställde, nu efteråt, när jag varit mer vaken, mätt och inte nervös. Som sagt feedback.

Samma vecka behöver Frölunda hjälp och vem frågar de; Kjell Enhager, han har ju så bra verktyg. Och vad gör han? Han använder sig av NLP!!!

Inga kommentarer:

Vill du bli mer motiverad, jobba mer effektivt och få bättre relationer?

Här kan du läsa om person-, team och ledarskapsutveckling. Jag skriver om NLP, mental träning och olika utvecklande tekniker för att dela med mig hur du kan få ett bättre liv både på jobbet och hemma.

Välkommen in på hemsidan www.inrestyrka.se för utbud av kurser och föredrag, jag skräddarsyr gärna ett föredrag efter vad ditt företag behöver.
Mejla gärna synpunkter till birgitta@inrestyrka.se