fredag 22 maj 2009

Skaffa dig mer energi

Jag vet inte hur det är med dig, själv kan jag vara trött och ha lite energi till att göra de där sakerna jag känner att det skulle vara bra att göra, t.ex. träna varje dag, putsa fönstren, gå en promenad istället för att slänga mig i soffan framför TVn. 
Hur kan vi göra för att få mer energi? 
Egentligen vet vi ju hur men det ska ju göras också. Här kommer en påminnelse:
1. Drick mer vatten. Vattnet spolar ut allt gift och slagg vi annars lätt samlar på oss.
2. Ät vattenrik mat. Ta grönsaker till den grillade biffen eller fisken. Ät några frukter varje dag.
3. Stärk kroppen. Ta en promenad, jogga eller träna på annat sätt. Du får igång lymfsystemet, du har 4 gånger mer lymfa än blod men ingen pump (hjärtat). Så ut och rör på dig.
4. Väx mentalt, läs böcker, lär dig nya saker, gå på seminarier eller på kurs, skriv åtminstone ner det du är tacksam över i en liten bok.
5. Stanna upp och andas. För att må bra och ha mycket energi behöver vi syre. Andas in medan du långsamt räknar till 3, håll andan medan du räknar till 12 i samma takt och blås sen ut luften medan du räknar till 6. Laborera med antalet, grundprincipen är 1-4-2 håll 4 gånger längre än du andas in och töm lungorna dubbelt så länge som du andades in från början.
6. Unna dig något gott ibland. Fira dina framsteg. Det är ok att ta ett glas champagne eller en bit tårta ibland, annars blir livet alltför trist, jag tycker att det är viktigt att FIRA!

Joseph McClendon III som jobbar med Tony Robbins (Optimal hälsa) börjar sin dag med att:
1. Fira av ett stort leende
2. Ta ett par djupa sköna andetag
3. Stretcha för att få igång kroppen
4. Dricka ett stort glas vatten
5. Träna på något sätt
Något att ta efter, eller hur?

Lycka till.
Birgitta

Inga kommentarer:

Vill du bli mer motiverad, jobba mer effektivt och få bättre relationer?

Här kan du läsa om person-, team och ledarskapsutveckling. Jag skriver om NLP, mental träning och olika utvecklande tekniker för att dela med mig hur du kan få ett bättre liv både på jobbet och hemma.

Välkommen in på hemsidan www.inrestyrka.se för utbud av kurser och föredrag, jag skräddarsyr gärna ett föredrag efter vad ditt företag behöver.
Mejla gärna synpunkter till birgitta@inrestyrka.se