Att jobba med motivation är härligt, det finns så många olika saker som motiverar. Det enklaste är att titta på värderingarna, vad ger det mig att göra en viss sak? Exakt vilken typ av tillfredsställelse ger det mig? Vilket område i livet man väljer kallas för kriteria, exempelvis vad vill jag med mitt jobb? När jag svarar på varför det är viktigt kollar jag av i vilken riktning jag rör mig. Till något eller ifrån något. Exempelvis om jag gillar att sätta upp mål och ta mig dit och jag vill tjäna X kr. Eller är det så att jag vill starta eget för att jag tycker illa om att andra talar om för mig vad jag ska göra.
Vi motiveras både av smärta och njutning. Vi styrs ju mot njutningen, helst vill vi ha njutning nu och för alltid men vi ska inte glömma bort att smärta kan vara väl så stark motivationskraft. Jämför med uttrycket "sista droppen", "droppen som fick bägaren att rinna över" eller "jag stod inte ut en sekund till" Här har smärtan blivit så stor att det inte går längre, det måste bli en förändring! Vad är det som gör att du håller fast vid beteenden som du vet är dåliga för dig? Är det för att det inte är tillräckligt dåligt ännu? Om du bara väger 5 kg för mycket känns det inte så hårt och du vill kanske göra något för att komma i bättre form, om det däremot är 10 kg kanske du sätter igång direkt för att det är bara för mycket. Alltför stor smärta helt enkelt. Du vill röra dig ifrån det som gör ont.
Hur vet jag att jag har gjort ett bra jobb? Det här kallas källa och det betyder att du antingen vet det inom dig internt eller att du behöver feedback från någon annan, externt.
Hur är det med orsaken? Svar på frågan varför valde jag mitt nuvarande jobb? Det kan vara av valmöjlighet och variation eller jag kanske berättar en liten historia hur det kom sig, det kallas procedur.
Genom att ta reda på hur du motiveras till eller ifrån, internt eller externt, valmöjlighet eller procedur kan du sedan jämföra dig med andra och lära dig att "prata deras språk" vilket är mycket användbart för chefer och säljare. Även föräldrar har stor nytta av att veta vad som motiverar deras barn att t.ex. göra läxorna.
Tittar vi på de evigt populära multi level marketingbolagen, lockar de säljare med valmöjlighets mönster, möjlighet att tjäna stora pengar. När de sen är ombord gäller det att följa en procedur till punkt och pricka och det motiverar inte alls den valmöjlighets person, därför är det många som inte lyckas inom den sfären.
Motivation är också strategier, här får du två olika att fundera på:
En riktigt bra motivationsstrategi är:
1. Gå igenom vad du behöver göra och hör för ditt inre öra en hög och uppmuntrande röst som säger ”Nu är det dags att göra det här”.
2. Sedan skapar du en stor, klar, strålande mental bild av det färdiga resultatet. Dvs du ser, hör och känner – Det önskade resultatet.
3. Du mår bra när du tittar på bilden och sätter genast igång.
Jämför det med en strategi för uppskjutande:
1 I detta fall ser du det som måste göras och hör för ditt inre öra en tjatig röst som säger; ”Hör du, nu får du faktiskt sätta igång med det här”.
2 Du känner motstånd vilket inte är konstigt.
3 Sedan gör du klara fantastiska bilder av vad du skulle kunna göra istället och då kommer du att må bättre.
4 Gör sedan en bild av konsekvenserna av att inte göra ditt jobb och du mår dåligt.
5 Det är inte förvånande att du kommer att följa den bild som får dig att må bra och strunta i uppgiften.
6 Troligen gör du det tills konsekvenserna av att inte göra uppgiften tornar upp sig med stormsteg och du mår så dåligt att du gör uppgiften.
Hur ser dina egna strategier ut?
Lycka till
Birgitta Sjöstrand
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar