fredag 27 februari 2009

Påverka andra med "milton" språk!

Nu när det blir tuffare och tuffare på arbetsmarknaden och kriser i fler branscher än jag kan räkna upp, är det dags att gasa i uppförsbacken. Om du bromsar nu kommer det bara att ta mycket längre tid att komma igen senare. Så det är dags för lite säljknep i bloggen. Milton Ericson, också kallad hypnosens fader, var en av de första Bandler och Grinder, grundarna av NLP, studerade och modellerade. Hur använde han språket för att påverka sina klienter så att de fick bättre resultat? Jo, han använde motsatsen till vad vi använder inom coachingen, då vi zoomar ner på detaljer och använder frågeord som exakt hur menar du då? Vem, vad, när, hur etc? för att få fram mer exakta uppgifter. Milton gjorde istället språket mer "luddigt", mångtydigt och ibland även förvirrande. Jag har valt ut tre bra påverkansmeningar idag.
  • Det kan hända att du vill...
  • Hur nöjd kommer du att vara när...?
  • Jag brukar fråga "fråga" men...?

Det kan hända att du vill... T.ex. "Det kan hända att du vill ta en titt på vad vårt företag kan göra för dig." Jag säger inte åt dig att göra det, jag påpekar bara att möjligheten finns. Säg Du vill med lite eftertryck för att plantera tanken på att det faktiskt kommer att hända. "Det kan hända att du vill lära dig mera om den här typen av språkmönster som kan ge dig bra resultat och därför ringa mig för att boka en workshop"

"Hur nöjd kommer du att vara när du har nått alla dina mål det här året och har blivit en lyckligare människa dessutom?" Det är inte frågan om något kommer att hända utan hur mycket du kommer att uppskatta det. Det här är en positiv teknik för att den flyttar in människor i en ljus framtid och ökar volymen för de bra känslor som finns där. För att få framgång bör du planera för framgång!

"Jag brukar fråga 'vill du boka en kurs redan nu' men vi kan göra så att du säger till mig när du är redo istället". Här bakar du in en fråga i ett påstående och när du gör det kan du kalibrera dvs. läsa av personen hur den reagerar på frågan - nickar, skakar på huvudet osv. Om du får en negativ respons gör det inget för du har ju faktiskt inte ställt frågan - du har ju bara berättat hur du brukar göra. Du har också chansen att ge en valmöjliget "vill du göra det nu eller sen?" En variant på frågan kan du använda dig av när du är ute på krogen och vill dansa med någon: "Om jag skulle fråga dig om du vill dansa, vad svarar du då?" Då har du faktiskt inte frågat och det är lättare att acceptera ett nej. Får du ett ja, ställ frågan!

Hoppas att du vill använda dig av dessa tekniker, det finns många många fler och vill du veta mer eller boka en workshop på temat hör du av dig birgitta@inrestyrka.se eller ringer 070-491 19 06.

Gör den här dagen till din bästa!

Birgitta Sjöstrand

Inga kommentarer:

Vill du bli mer motiverad, jobba mer effektivt och få bättre relationer?

Här kan du läsa om person-, team och ledarskapsutveckling. Jag skriver om NLP, mental träning och olika utvecklande tekniker för att dela med mig hur du kan få ett bättre liv både på jobbet och hemma.

Välkommen in på hemsidan www.inrestyrka.se för utbud av kurser och föredrag, jag skräddarsyr gärna ett föredrag efter vad ditt företag behöver.
Mejla gärna synpunkter till birgitta@inrestyrka.se