tisdag 22 september 2009

Vad är viktigast för dig?

Vad är det som får dig att tända till både fysiskt och emotionellt?
Vi har alla våra egna ord på de här "knapparna" - de här Kriterierna som är fulla av olika betydelser, medvetna och omedvetna. De är benämningarna på våra värderingar.

Till exempel

1. Kärlek = får mig att skratta

+ är hemma i tid för middag

+ lyssnar när jag vill prata

+ tycker om samma saker jag gör

+ delar mina politiska åsikter

2. Intressant = nytt

+ olikt

+ snabbt

+ spännande


Andra bra frågor att ställa kan vara:

Vad är det som räknas? Vad måste vara med där? Vad skulle du vilja var där?

Ta reda på vad som är viktigt i ditt liv? Eller välj ett område, en kontext där du vill ta reda på vad det är som är viktigt för dig, t.ex. när du sitter i möte, när du skriver på en rapport eller när du ska lösa ett problem? Exempelvis: När jag sitter i ett möte vill jag vara kreativ och alert.

Vill du veta om du helst vill bli motiverad eller HOTiverad ställer du den här frågan 3 gånger: Varför är DET (att vara kreativ och alert) viktigt? För att det gör att jag känner mig delaktig. Varför är DET (att vara delaktig) viktigt? Jag känner att jag kan vara med och påverka. Varför är DET (att vara med och påverka) viktigt? Jag vill inte att andra tar alla beslut som angår mig. Titta på riktningen på svaren, två till och en ifrån, den här personen vill både bli motiverad och hotiverad, mest motiverad. Läs mer under Words that Change Minds här under. Testa dig själv på lite olika områden och kom ihåg att vi är olika på olika områden (olika kontext). Lek, lär och känn dig själv.





Inga kommentarer:

Vill du bli mer motiverad, jobba mer effektivt och få bättre relationer?

Här kan du läsa om person-, team och ledarskapsutveckling. Jag skriver om NLP, mental träning och olika utvecklande tekniker för att dela med mig hur du kan få ett bättre liv både på jobbet och hemma.

Välkommen in på hemsidan www.inrestyrka.se för utbud av kurser och föredrag, jag skräddarsyr gärna ett föredrag efter vad ditt företag behöver.
Mejla gärna synpunkter till birgitta@inrestyrka.se